Monday, March 8, 2010

.::Kem Jati Diri Fizik 2010::.

Salam buat sahabat-sahabatku... Saya diberi kesempatan untuk mencoret sedikit aktiviti yang telah saya lakukan baru-baru ini.. Saya terpanggil untuk menjadi fesi kepada Fakulti Fizik yang rata-ratanya pelajar tahun akhir.. Program selama 3 hari 2 malam yang diadakan pulau pangkor sangat lah menarik.. ini kali kedua dapat jejak kaki di bumi Pulau Pangkor.. sebelum ini hanya percutian singkat bersama parents ketika itu.. Para pelajar tiba pada pukul 11.30am di bumi pulau pangkor.. dengan keadaan letih terus menyiapkan diri bagi aktiviti ice breaking...


Program telah diatur bersama-sama komiti Sutera Maya Resources Training Consultant. Program yang kebanyakan lebih kepada outdoor activities banyak mengajar mereka ttg keadaan dan kemampuan diri.

Antara aktiviti-aktiviti nya:

  • Ice breaking "who are you"
  • Modul Bangunan ku tinggi
  • Rafting dan Water Confident
  • War game
  • Night war dan Burung Hantu

Para peserta menikmati keindahan tepi pantai dgn aktiviti tarik tali serta Malam BBQ. Kami di pihak Fesi bertungkus lumus menyiapkan aktiviti war game. Seramai 130 peserta termasuk fesi dan pensyarah pengiring mengikuti program ini. kehangatan pulau pangkor menambahkan lagi kehangatan program dengan aktiviti-aktiviti yang berfaedah. saya sempat handle program dengan menggunakan lidi spageti dan tugasannya menggunakan lidi spageti bagi mendirikan bangunan paling tinggi. Para pensyarah diberi tanggunjawab menilai siapakan pemenang antara 10 group yang telah kami bentuk ketika sesi ice breaking.


 

Program seumpama ini memberi faedah kepada ku. Selain dapat menambahkan ilmu kefesilitatoran, dapat juga menambahkan link terutamanya kem raudhah yang banyak membantu dalam menjayakan program ini. Mana tidaknya.. semua kerjasama terutamanya dari segi penginapan, makanan dan minuman nya serta aktiviti outdoor banyak membantu kami.. Pengalaman  berada di atas Rescue boot juga menyeronokkan hati.. melihat telatah para peserta mendayung kayak ke hujung pulau dengan suhu yang sgt panas. mencabar lagi keadaan ketika itu.. tidur 3am dan bangunya pada pukul 6.30am.. semua nya untuk memuaskan perjalanan program..




Ilmu fesi menjadi sebahagian di dalam hidup ku.. semakin hari kita belajar semakin byk ilmu dikongsi bersama-sama dgn adik-adik.. pengalaman serta pengetahuan dikongsi bersama-sama bagi memertabatkan insaniah dalam diri masing-masing.. 
p/s Kulit ku sudah menjadi gelap.. sekarang masa memulihkan kulit

1 comment:

  1. wah.. comel abg facy kta ni. bile nak conduct bdak2 part 6 plak? huhu

    ReplyDelete